NILUs Fred Prata har utviklet et «askekamera», som varsler flyene om askeskyer, slik at flyene skal unngå å måtte stå på bakken ved vulkanutbrudd. Kameraet er nå testet på EasyJets fly.
Av Anne Nyeggen
Da Fred Prata kom til NILU for fem år siden, tok han med seg ideen til et «askekamera», en idé han hadde jobbet med i 17 år. I Norge fant han både et avansert forskningsmiljø og midler til videre utvikling. Etter nye fem års arbeid, er kameraet nå testkjørt over Etna og Stromboli på Sicilia, med gode resultater.
AVOID oppdager aske på 100 kilometers hold
Det infrarøde kameraet AVOID kan oppdage aske på 100 kilometers hold, selv på natten. Dette er mulig via teknologi som synliggjør partiklene i askeskyen.
Silikatpartiklene er svært skadelig for flyet, ved at de kan komme inn i flymotoren hvor de smelter og fører til motorstans. For å unngå skader er det derfor viktig for pilotene å vite på forhånd om askeskyer fra vulkanutbrudd krysser ruten deres.
– Piloten får informasjon om sammensetningen av partiklene i luften, og kan vurdere om det er mulig å fly gjennom askeskyen, eller om man må styre utenom den, forklarer Fred Prata. – Dette gir piloten 5–10 minutter til evt. å fly utenom skyen, og kan med dette avverge en potensielt stor skade.
Interesse i markedet
John Ackerman, forretningsdirektør i Nicarnica Aviation som markedsfører kameraet, kan fortelle om interesse fra flere flyselskaper.
– Nicarnica Aviation har hatt dialog med Airbus og Boeing, i tillegg til EasyJet, men vi skal nå avslutte testfasen vi er inne i for å perfeksjonere teknologien. – Etter dette vil Avoidteknologien være tilgjengelig for alle flyselskaper, sier Ackerman.
Testflyvning med stort presseoppbud
Etter flere uker med testflyvning ble kameraet presentert for et flylass med journalister på Sicilia i desember 2011. CNN, BBC, Reuters, National Geographic og andre internasjonale medier var til stede, og fikk høre en stolt Fred Prata fortelle at Nicarnica Aviation skal levere kameraet til det britiske flyselskapet EasyJet, som vil utstyre 20 nye Airbus A320-fly med den norske teknologien i 2012. Storbritannia, som Norge, ligger utsatt til for aske fra Island, men EasyJet har tillit til at kameraet skal gjøre det mulig å likevel opprettholde trafikken, hvis for eksempel Katla skulle bryte ut.