Vellykket test av AVOID – det infrarøde kameraet som vil gjøre det mulig for fly å unngå skadelige askeskyer.
30. oktober i år ble ett tonn vulkansk aske fraktet fra Island og sluppet ut over Biscayabukta fra fly. Flyet spredte asken i spiralmønster og laget en kunstig askesky for å teste AVOID – det såkalte askekameraet.
Oppfinneren

«Oppfinneren» av kameraet heter Fred Prata og har arbeidet flere år som seniorforsker ved NILU. Idéen om askekameraet fikk han i hjemlandet Australia for 20 år siden, men etter at han kom til NILU har utviklingen gått raskt fremover. – I 2009 etablerte NILU sammen med Kjeller Innovasjon «spin-off-selskapet» Nicarnica Aviation. Prata er i dag ansatt som teknologidirektør i selskapet og har en bistilling som seniorforsker på NILU.
Testing av AVOID over Biscayabukta
30. oktober i år ble ett tonn vulkansk aske fraktet fra Island og sluppet ut over Biscayabukta fra fly. Flyet spredte asken i spiralmønster for å lage en kunstig askesky som etter kort tid ikke var mulig å observere. En Airbus påmontert AVOID infrarøde askekamera fløy rett mot askeskyen og oppdaget den på 60 kilometers hold, i god tid til å kunne svinge unna. At fly skal kunne styre unna i tide er hovedidéen med kameraet. Testen ga også en meget god angivelse av askekonsentrasjonen (100-1000 μg/m3).
Et mindre fly – Diamond DA42 – fløy gjennom askeskyen og foretok målinger for å sammenligne med sensordataene fra AVOID. Diamond DA42 har stempel- og ikke jetmotorer, og tåler i motsetning til de fleste andre flytyper å bli utsatt for vulkansk aske.

