Biler og tungtransport står for 82 prosent av NOx-utslippene i Oslo by, mens ytterligere 9 prosent skriver seg fra andre kilder, bl.a. vedfyring. Havneaktivitet, skips- og fergetrafikk står for de resterende 9 prosentene, ifølge en nylig kartlegging gjennomført av Oslo Havn.
I 2014 kartla Oslo Havn KF de totale luftforurensningsutslippene fra hele havna, med bakgrunn i skipsanløpene fra året før. Data fra denne kartleggingen er inkludert i den reviderte tiltaksutredningen for luftkvalitet i Oslo og Bærum 2015-2020, og sett i sammenheng med øvrige utslipp i kommunene Oslo og Bærum.

Godt samarbeid
NILU Innovation-selskapet PortsEYE sto for prosjektledelsen i denne kartleggingen. I tillegg bidro seniorforskerne Dag Tønnesen og Susana Lopez-Aparicio fra NILU med å beregne det samlede luftforurensningsutslippet, vurdere tiltak for å redusere framtidige utslipp, og fastslå hvor mye Oslo Havn bidrar til den samlede luftforurensningen i Oslo.
– Det gode samarbeidet med Oslo Havn har vært helt avgjørende for kartleggingen, sier Lopez-Aparicio. – De har bidratt med mesteparten av de input-dataene vi har brukt for å beregne utslippene, og gjennom hele prosessen vært både åpne og profesjonelle.
Størst utslipp til kai
I et informasjonsskriv om kartleggingen oppgir Oslo Havn at mer enn 50% av NOx-utslippene (NOx er en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2) i Oslo havn kommer fra utenlandsferger og cruiseskip. Resten av utslippene kommer fra godsskip, lokalferger, arbeidsbåter og landaktivitet.
Lopez-Aparicio forteller at de under kartleggingen ble overrasket over at lokalfergene og cruiseskipene samlet bidro såpass mye til luftforurensningen – hele 32 prosent, nesten like mye som de store utenlandsfergene.
Utslipp fra skip oppstår ifølge Oslo Havn under seiling, manøvrering, og når skipene ligger til kai. De påpeker videre at de største utslippene fra sjøtransporten generelt er ute på havet, ikke der folk bor. Selve sjøtransporten i Oslo havn bidrar til mer enn 90% av de totale utslippene, mens havnedrift og transport på land utgjør mindre enn 10%.
Modellen klar for deling
Miljøsjef i Oslo Havn, Heidi Neilson, kan for øvrig fortelle at «oppskriften» eller modellen for beregning av utslipp i havn nå er klar. Å få på plass strukturen har kostet både innsats og penger, men hun håper andre havner nå kan dra nytte av deres arbeid og benytte seg av modellen for å gjøre egne beregninger av totale luftutslipp.
– Oslo Havn vil gjerne gjøre modellen tilgjengelig for andre havner, slik at flere kan få oversikt over egne utslipp som et grunnlag for å diskutere og finne gode tiltak, avslutter miljøsjefen.