Fant 9758 publikasjoner. Viser side 244 av 391:
2020
2004
2019
2014
2020
Nivåer av tungmetaller og PCBer i elgkjøtt fra Sør-Varanger 2020
Under høstjakta på elg (Alces alces) i 2020 ble det tatt vevsprøver til analyser av tungmetaller og PCB. Tungmetallprøver ble tatt av 24 individer; 4 hunnkalver, 4 hannkalver, 3 hanner av åringer og 13 okser (voksne hanner). PCB analyser ble gjort av vevsprøver som ble tatt av 2 hunnkalver, 3 hannkalver, 2 hann-åringer og 9 okser (totalt 16 dyr). De felte dyrene har god geografisk spredning fra sør til nord og nord-øst i kommunen. Tungmetallene som ble analysert var krom (Cr), nikkel (Ni), kobber (Cu), sink (Zn), arsen (As), sølv (Ag), kadmium (Cd), tinn (Sn), bly (Pb) og kvikksølv (Hg). PCB ble analysert for 34 kongenere pluss sumPCB6 og sumPCB7. De fleste konsentrasjonene av tungmetallene var svært lave og flere var under deteksjonsgrensene. Ellers var det bare sporadiske lave forekomster av de 32 PCBene som ble funnet i noen av de undersøkte elgene. Det var bare heksaklorbensen som ble detektert i alle prøvene fra elgene).
NIBIO
2023
2016
2016
NO2-beregninger for 2010 og 2025 i Oslo og Bærum. Bidrag fra dieselbiler og mulige tiltak . NILU OR
Luftkvaliteten i Oslo i 2025 vil bli verre enn tidligere antatt. Hvis dagens bilsalgstrend med høy andel nye dieselbiler fortsetter og man tar hensyn til utslipp fra dieselbiler i reelt kjøremønste r, vil NO2 -bidraget fra personbiler øke i 2025 i forhold til 2010. Våre scenarioberegninger viser at dagens bilsalg vil medføre omfattende overskridelser av luftkvaliteten i lang tid fremover.
Beregninger er gjort for to år: 2010 og en fremskrivning til 2025. Totalt vises resultat av 9 spredningsberegninger. Først presenteres det resultat fra 4 referanseberegninger som viser økning i NO2 konsentrasjoner når vi tar hensyn til forskjellen mellom etablerte og oppdaterte utslippsfaktorer som er basert på målinger under reelle kjøremønstere. Rapporten presenterer også resultat fra tre tiltaksberegninger for 2025, med forskjellige insentiver for reduksjon av bruk av dieselbiler, og to ulike strakstiltak for bruk av datokjøringer. Innføring av disse forskjellige tiltakene blir ikke tilstrekkelig for å holde grenseverdiene i Oslo og Bærum i 2025.
2011
NO2-utslipp fra kjøretøyparken i norske storbyer. Utfordringer og muligheter frem mot 2025. TØI rapport, 1168/2011
2011
2006
2018
2010
2004
2012
2016