De første målingene av Dhakas luftkvalitet utført av NILU i samarbeid med Miljødepartementet i Bangladesh er nå klare.
Høsten 2010 ble det klart at NILU – Norsk institutt for luftforskning går inn i et tre-årig samarbeid med Miljøverndepartementet i Bangladesh. Med støtte fra Norad, er målet å forbedre den lokale kompetansen på luftkvalitetsovervåkning og planlegging i en av verdens tettest befolkede byer. For å avgjøre hvor en skal plassere det permanente overvåkningssystemet og for å få et inntrykk av dagens luftkvalitet, reiste nylig en delegasjon fra NILU til Bangladesh for å utføre en første luftkvalitetsstudie i Dhaka.
– Under vintersesongen er sannsynligvis Dhaka den mest forurensende byen i verden, forteller Nilu-forsker Scott Randall i etterkant av besøket.
– Som et industriområde Sammen med forskere fra Bangladesh målte han luftkvaliteten i Dhaka ved hjelp av målinger på en rekke ulike steder i byen. Hensikten var å måle konsentrasjonen av svoveldioksid, nitrogendioksid, ozon og konsentrasjon av små og store støvpartikler. Særlig konsentrasjonen av støvpartikler overrasket forskerne.
– På denne tiden av året hadde vi regnet med at støvnivået ville være høyt, men det var høyere enn vi forventet. Til å være i en by, er det noen av de høyeste verdiene vi har sett, sier Scott Randall.
På balkongen til den norske ambassaden i Dhaka fikk forskerne muligheten til å måle støvkonsentrasjonen over 24 timer. Resultatene viste verdier på tre ganger tillatt grense for luftforurensning i USA og Bangladesh, og nesten fem ganger så mye som tillatt grense i EU og Norge.
– Vi har muligens sett slike resultater før – for eksempel i industriområder eller nær en ørken der vinder blåser opp sand – men ikke i en by med mennesker, forteller Randall, som er rask med å understreke at resultatene baserer seg på enkeltmålinger, og at det er behov for luftovervåkning over lengre tid for å kunne si noe sikkert om den generelle luftkvaliteten.
– Dagen vi målte kan potensielt ha vært den verste dagen på den verste delen av året, forklarer han.
Fra bensin til gass
Mangel på nedbør i vintersesongen, åpen brenning av avfall, regionale værforhold og utslipp fra over 1100 mursteinsfabrikker som omkranser byen fremstår som hovedkildene til forurensningen i Dhaka, ifølge Randall. Etter en omfattende myndighetsreform i 2003 der målet var å redusere forbruket av bensin til fordel for naturgass, spiller derimot trafikken i Dhaka i dag kun en sekundær rolle med hensyn til luftkvaliteten.
– Det er imponerende å se antallet biler som i dag kjører på gass, og hvordan et land klarer å mobilisere på denne måten i løpet av et knapt tiår, sier Randall.
Forurensing: Et alvorlig folkehelseproblem
Luftforurensningen koster landet dyrt, både i kroner og menneskeliv. I år 2000 anslo Verdensbanken at utgiftene knyttet forurensningen i Dhaka ligger på rundt 800 millioner dollar hvert år og tar over 15.000 liv. Forurensningen påvirker særlig barn, eldre og mennesker med astmaplager. Gjennom prosjektet i Bangladesh ønsker NILU å bygge opp kunnskapen om helseplagene knyttet til luftforurensning.