De siste årene har vist en foruroligende utvikling av NO2-utslipp i norske storbyer. Hovedkilden er veitrafikken og teknologiutviklingen for dieselkjøretøy. Denne trenden kan føre til stadig høyere NO2-konsentrasjoner i luft med et forventet høydepunkt i 2015.
Beregninger som er gjort av Transportøkonomisk institutt – TØI og NILU viser at partikkelutslippene fra kjøretøy har minket, mens utslippet av helseskadelige nitrogendioksid (NO2) i norske storbyer har økt. Det skyldes to utviklingstrekk:
– Dieselmotorene er blitt mye mer effektiv enn de var noen år siden, og dette har redusert utslippene av CO2. I tillegg har rensesystemer i moderne dieselmotorer redusert utslipp av partikler, men dessverre ikke utslipp av NO2. Tvert imot har utslipp av NO2 (en andel av NOx) fra nye dieselbilene økt betydelig etter år 2000, forklarer Karl Idar Gjerstad, forsker ved NILU. Årsaken til dette er todelt: Mer effektive motorer har høy forbrenningstemperatur som gir høyt utslipp av NOx, i tillegg vil en betydelig andel av denne NOx’en reagere med oksygen i partikkelfilteret og danne NO2.
Denne utviklingen har gått parallelt med at vi i Norge har fått en reduksjon i avgiftene til dieselbilene slik at andelen dieselbiler i trafikken er økt betydelig. I 2010 var ca 75 % av alle solgte nye personbiler i Norge dieselbiler.
– Vi husker godt vinteren 2010/2011, da luftforurensningen i Bergen og Oslo overskred grenseverdiene for NO2 et stort antall ganger, fortsetter Gjerstad. Kombinasjonen av økt andel dieselbiler, køkjøring, kaldt klima og værfenomenet inversjon førte til denne situasjonen, som kan oppstå enda hyppigere hvis andelen av kjøretøy med dieselmotor fortsetter å øke.
1 dieselbuss mot 300 bensinbiler
Utviklingen for dieselkjøretøyene vil også legge hinder i veien for tiltak som datokjøring ved høy forurensning.
– Hvis en iverksetter datokjøring må en sikre seg at bussene som settes inn som erstatning for bilene ikke forurenser mer enn de bilene som den skal kompensere for. En dieselbuss slipper ut like mye NO2 som fire dieselbiler, eller hele 300 bensinbiler, forklarer Gjerstad.
– Det er dermed mye mer effektivt å forby dieselbiler på sterkt forurensede dager enn å innføre datokjøring for alle personbiler.
Reelle utslipp mye høyere enn godkjenningskrav
Alle biler må godkjennes før de kan tas i bruk i trafikken. For å godkjennes, må blant annet bilene dokumentere at utslipp av NOx er lavere enn tillatt grense i henhold til gjeldende krav. Til dette testes bilene i en typegodkjenningstest. Spørsmålet er om denne testen holder når det gjelder norske kjøreforhold:
I studien som TØI og NILU utførte, viste det seg nemlig at dieselbiler slipper ut mye mer NOx under reelle kjøreforhold, med bykjøring og køkjøring i vintertemperatur, enn de gjør under testing for typegodkjenning.
I rapporten ble det beregnet hvordan utslippet fra veitrafikk i Stor-Oslo-området kan forventes å utvikle seg frem til 2025. NILU gjennomførte beregninger basert på oppdaterte utslippsfaktorer som TØI har utarbeidet. Disse faktorene tar hensyn til målinger av faktiske utslipp fra ulike kjøretøyklasser.
Under reelle forhold slipper en dieselbil ut 6-8 ganger mer NOx enn hva den er godkjent for. Et slikt avvik finner vi ikke for bensinbiler. Dermed ser vi at en dieselbil slipper ut like mye NOx som 20 – 40 tilsvarende bensinbiler og like mye NO2 som 50 – 80 tilsvarende bensinbiler.
Veien framover
Det finnes mange ulike tiltak som kan vurderes for å overholde grenseverdiene for NO2. Strengere utslippskrav til kjøretøy skal komme i 2014, men ingen vet hva kjøretøy som oppfyller de nye kravene vil slippe ut i virkelig trafikk. Teknologi for å redusere og fjerne NOx finnes, men det er vanskelig å forutse effektiviteten. Kjøreforbud på dager med høy forurensning eller engangsavgift for biler med høy NOx-komponent er en mulighet for å takle NO2-problematikken i norske storbyer. Det kreves kompetanse om teknologi, utslipp, og spredning av avgasser for å redusere utslipp av NOx, NO2 og andre forurensende avgasser som er til skade både for helse og miljø.
Kontakt:
For mer informasjon, kontakt forsker Karl Idar Gjerstad, NILU, epost: kig@nilu.no, eller Anne Nyeggen, kommunikasjonssjef, 90776232, any@nilu.no
Lenke til rapporten:
NO2-utslipp fra kjøretøyparken i norske storbyer Utfordringer og muligheter frem mot 2025