Gå til innhold

60 eller 70 km/t miljøfartsgrense?

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ber Vegdirektoratet om å erstatte dagens miljøfarts­grenser i Oslo med permanent 70 kilometer fartsgrense. Dette skjer i påvente av en endelig klargjøring av regelverk for miljøfartsgrenser.

NILU er glad for at det nå skjer en avklaring av regelverket rundt miljøfarts­grenser. Biltrafikken er en av de største kildene til lokal luftforurensning og det er avgjørende at myndighetene har nødvendige verktøy tilgjengelig for å iverksette tiltak for å beskytte befolkningen mot helsefarlige utslipp.

Av Cristina Guerreiro og Ingrid Sundvor, forskere ved NILU – Norsk institutt for luftforskning

Klargjøring snart på plass?

Cristina Guerreiro
Cristina Guerreiro, seniorforsker ved NILU
Ingrid Sundvor
Ingrid Sundvor, forsker ved NILU

60 km/t miljøfartsgrense vinterstid har vist seg å være et svært effektivt – og billig – tiltak for å få ned sveve­støv­konsentra­sjonene. Målinger NILU utførte før og etter at tiltaket ble innført, viste en nedgang på 20 % for døgnmiddel­verdiene for sveve­støv. Antall døgn med overskridelser ble redusert med 30 %. En kan konkludere med at ordningen med redusert fartsgrense, i tillegg til redusert bruk av piggdekk, har bidratt til at Oslo siden 2006 har holdt seg under grenseverdiene for svevestøv.

For å vite mer om effekten av ulike tiltak er det et stort behov for studier. Med støtte fra Nordisk ministerråd og Klima- og forurensnings­direktoratet – KLIF utvikler NILU nå en modell hvor de forskjellige tiltakene mot veistøv som fartsbegrensning, piggdekkforbud, veisalting og vasking kan ses i sammenheng. Vi er spente på resultatet.

Hvilke konsekvenser vil det så gi å ha permanent fartsgrense på 70? For utslippene vil det være avgjørende hvordan trafikken flyter og hva reell hastighet er. Forutsatt at grensen følges og håndheves, kan det vise seg å være bedre eller like bra som den tidligere 60-grensen, som altså ikke er blitt håndhevet. Europeiske studier viser at lavere hastigheter gir bedre flyt og mindre bremsing og akselerasjon. Dette er avgjørende for eksosutslipp og svevestøv fra vei og bremser. Lavere hastighet hele året kan dermed totalt sett gi ytterligere nedgang i utslipp, med påfølgende helsegevinst.

Oslo har fortsatt problemer med luftkvaliteten. Å fjerne tiltak som virker, vil gi negative utslag både på luftkvaliteten og på folks tillit til myndighetene. I årene som kommer vil det bli nødvendig med ytterligere tiltak, spesielt med tanke på økte utslipp av nitrogendioksid (NO2) fra dieselbiler. Det er derfor viktig at man har et lovverk som gir myndighetene muligheter til å beskytte befolkningen mot helseskadelig forurensning. Miljøfartsgrensen ser ut til å overleve, og vi håper nå at vi får et tydelig regelverk som kan håndheves.