Gå til innhold

Kjøreforbud for dieselbiler på vei til å bli virkelighet

Oslos bystyre har nylig vedtatt å forby dieselbiler på årets mest forurensede dager. Beslutningen har vakt oppsikt, men støttes av forskere ved NILU.

Ingrid Sundvor
– Nitrogendioksid (NO2), som spesielt dieselbiler slipper ut, er et stort forurensningsproblem, særlig om vinteren, og dermed også et problem for befolkningens helse, sier Ingrid Sundvor. Foto: Ingar Næss

Mens bilprodusentene er imot beslutningen om å innføre kjøreforbudt i Oslo for dieselbiler på forurensede dager, er NILU forsker Ingrid Sundvor positiv til bystyrets forslag.

– Nitrogendioksid (NO2), som spesielt dieselbiler slipper ut, er et stort forurensningsproblem, særlig om vinteren, og dermed også et problem for befolkningens helse, sier Ingrid Sundvor. Hun viser til at NO2-uslippene har økt betydelig etter at nye dieselbiler fikk en avgiftsnedsettelse i 2007 og det har blitt mange flere dieselbiler på veiene.

– Høye NO2-konsentrasjoner over lengre tid og svært høye verdier i kortere tidsrom har helseskadelige effekter som i første rekke kan påvirke astmatikere og barn og som øker forekomsten av både akutte og kroniske luftveissykdommer, forteller Ingrid Sundvor. Hun viser til at årsgjennomsnittet for konsentrasjonene av NO2 i mange norske byer ligger over grenseverdien, og at det vinteren 2010/2011 også var mange timer med ekstreme verdier for NO2 i Bergen og Oslo.

At dieselutslipp er helseskadelig fikk vi en ytterligere bekreftelse på i juni i år. Da meldte det internasjonale byrået for kreftforskning, som ligger under Verdens helseorganisasjon, at de nå klassifiserer dieseleksos som kreftfremkallende for mennesker (Gruppe 1). Beslutningen var tatt etter en ukes langt møte med internasjonale eksperter. –Det er nok bevis på at eksponering fra utslipp øker risikoen for lungekreft, skriver byrået i sin pressemelding.

Akuttiltak hjelper ikke på økte årsverdier

– De grenseverdiene som vi måler etter, er satt av EU og Norge for å beskytte befolkningens helse. Da bør de overholdes, og vi må igangsette tiltak som for eksempel forbud mot dieselbiler på forurensede dager. Samtidig må vi sikre at forbudet gir en reell nedgang, og at erstatningstransport ikke skaper like mye forurensning, konkluderer Sundvor, som i tillegg mener at det må andre tiltak til for å få ned årsverdiene på NO2-utslippene. – Kjøreforbudet på forurensede dager er et akuttiltak, og vil ikke hjelpe på årsverdiene. Til dette trenger vi helt andre og mer langsiktige tiltak, sier Sundvor.

Dieselbiler slipper ut stadig mer NO2

– Moderne dieselbiler slipper ut litt mindre CO2 enn bensinbiler og mindre partikler enn eldre dieselbiler, men dessverre ikke mindre NO2. Tvert imot har NO2-utslipp fra dieselbiler økt betydelig etter året 2000, forklarer NILU forsker Karl Idar Gjerstad. Årsaken til dette er mangfoldig:

  1. Kjøreforhold i Oslo om vinteren er preget av bykjøring og køkjøring i lav temperatur som fører til høye NOX-utslipp og dermed mer NO2. Under reelle forhold slipper en dieselbil ut 6-8 ganger mer NOX ut enn hva den er godkjent for
  2. Mer effektive dieselmotorer har høyere forbrenningstemperatur som genererer mye NOX. Videre inneholder NOx-utslipp fra dieselbiler en svært høy andel NO2
  3. Da den norske regjeringen innførte avgiftslette på biler med dieselmotorer i 2007, var det for å få ned utslippene av drivhusgassen CO2. Dette førte til at andelen dieselbiler i trafikken har økt betydelig. I 2010 var tre av firesolgte nye personbiler i Norge dieselbiler. Én ny dieselbil slipper ut like mye NO2 som 50 – 80 bensinbiler.

Kombinasjonen av økt andel dieselbiler, køkjøring og norske vintere med kaldt klima og lite vind – som igjen gir værfenomenet inversjon – vil kunne føre til at NO2-konsentrasjonene vil fortsette å være et problem, varsler Gjerstad.