Europeiske forskere på luftforurensning og helse samarbeider med myndigheter og brukere i EU-prosjekt for bedre luftkvalitet i Europa.
Av Bruce Rolstad Denby, seniorforsker, NILU
EU-prosjektet skal gi avansert kunnskap om hvordan transportrelatert forurensning påvirker folks helse i Europa. NILU er en av prosjektets partnerorganisasjoner, og har nylig vært vertskap for det tredje årsmøtet.
Integrert effektvurdering
Prosjektet har som mål å utvikle og iverksette en integrert metodikk for å vurdere helseeffekter som skyldes svevstøv (particulate matter – PM) fra veitrafikken. Metodikken skal utvikles og iverksettes for fem europeiske byer ved bruk av den såkalte ”årsakskjeden” – fra påvirkningsfaktorer og utslipp til konsentrasjoner, eksponering og effekter. TRANSPHORM tar for seg utslipp både på regionalt europeisk nivå og lokalt nivå i byene. Arbeidet blir komplettert med luftkvalitetsmodellering og vurdering av helseeffekter.
Fra Europeisk nivå til enkeltbyer
En av de fem byene som undersøkes i TRANSPHORM er Oslo. Her vil NILU utvikle og iverksette en ny utslippsoversikt for PM2.5, PM10, PAH (Polysykliske aromatiske hydrokarboner), EC (elementært karbon), og PNC (particle number concentration = konsentrasjon av paratikkelantall).
– Vi vil beregne konsentrasjoner for disse stoffene og bruke det som input til helsestudier, for eksempel for å identifisere nye forbindelser mellom luftforurensning og helseeffekter. Luftkvalitetsmodellene skal også brukes for å bestemme helseeffekter av utslippsreduksjoner som er planlagt i transportsektoren, forklarer Bruce Rolstad Denby, seniorforsker på NILU.
Utslippscenariene gjelder for årene 2020 og 2030, både på lokal og europeisk skala.
TRANSPHORM forener forskere innenfor europeisk luftkvalitet og helse, samt brukere og andre interessenter på lokal og europeisk skala.
Flere oppgaver
NILU deltar også i en rekke andre fagområder i prosjektet, som:
- Støtte luftkvalitetsmodellering i Praha ved bruk av AirQUIS
- Utvikling av metoder for å forbedre modellering av partikkelkonsentrasjoner
- Kildeidentifiseringsstudier ved bruk av nye og omfattende datasett fra 10 til 20 europeiske byer
- Medvirkning og samhandling mellom brukere og interessenter
Prosjektet er nært forbundet med ESCAPE-prosjektet (European Study of Cohorts for Air Pollution Effects, www.escapeproject.eu).
Nærmere informasjon: www.transphorm.eu