Målestasjonene i Oslo og omegn måler luftkvaliteten kontinuerlig, 365 dager i året. Hver time hentes det ut data som viser nivåene for den foregående timen. Disse opplysningene legges ut på portalen luftkvalitet.info. Men hvordan så det ut under dieselforbudet i uke 3?
Senioringeniør Mona Johnsrud i NILUs avdeling for måle- og instrumentteknologi har hentet ut foreløpige data fra alle målestasjonene i Oslo og omegn, fra midnatt søndag 15. januar til midnatt torsdag 19. januar. De viser hvordan nivåene av både nitrogendioksid (NO2), det finere svevestøvet (PM2,5) og det grovere svevestøvet (PM10) utviklet seg i løpet av disse dagene. Av særlig interesse for mange er selvfølgelig de timene dieselforbudet varte, fra kl. 06 tirsdag morgen og til kl. 18 samme dag.
Utfordrende situasjon
– Dataene fra målestasjonene viser en tydelig nedgang for alle de tre forurensningstypene på tirsdag, sier forskningsdirektør Leonor Tarrasón i NILUs avdeling for by og industri.
– Utfordringen er selvfølgelig at man ikke kan si nøyaktig hvor stor NO2-nedgang som skyldes hvilke faktorer. For å kunne kvantifisere effekten må forskerne studere situasjonen nøye, og ta alle faktorer med i beregningen.
Tall fra Fjellinjen viser at det var 31 prosent færre bompasseringer for dieselbiler i Oslo tirsdag. Tarrasón mener at reduksjonen i trafikken har hatt en positiv virkning på NO2-nivåene i lufta.
Men i tillegg falt det snø i morgentimene, den varslede inversjonen ble ikke like kraftig som antatt, og utover ettermiddagen begynte det å regne.
– Dette har også stor betydning for forurensningsnivåene, ikke bare for NO2 men også for svevestøvet, forklarer forskningsdirektøren. – Når inversjonen løser seg opp får vi bedre spredningsforhold, noe som gjør at forurensningen løser seg opp og kan føres vekk. Dessuten bidrar snø og regn til å vaske de forurensende stoffene ut av luften, og binder svevestøvet til bakken så det ikke kan virvles opp av forbipasserende biler.
Oslo-dugnad for god luft
Natt til tirsdag vasket og feide Oslo kommune også en rekke veier. Det betyr at det var mindre svevestøv på veiene tirsdag morgen, og når det i tillegg var færre biler ute får man også mindre oppvirvling av PM10-svevestøvet. Alt i alt var det en rekke faktorer som virket positivt inn på luftforurensningen i Oslo denne tirsdagen, og som bidro til at vi holdt oss under helseskadelige nivåer.
– Målet er alltid at lufta i byen vår skal være sunn og trygg å puste inn, sier Leonor Tarrasón.
– Ja, været kom oss til hjelp, men det kom i tillegg til at Oslos egne innbyggere gjorde det de kunne for å bidra. Det synes jeg vi alle skal være stolte av.