Transportsektoren bidrar stort til skade på miljøet. I tillegg til å være en hovedkilde til luft- og støyforurensning, påvirker sektoren både økosystemer og menneskers helse negativt. Et nytt forskningsprosjekt, Net4Cities, skal overvåke og generere data som gjør det enklere å vurdere relaterte helseeffekter.
For å overvåke luft- og støyforurensning og generere data som kan hjelpe til med å vurdere helseeffektene av det, skal det nye forskningsprosjektet «Net4Cities» utvikle forskningsinfrastrukturer i elleve europeiske byer i ti land. Denne forskningen og infrastrukturen vil støtte arbeidet med å implementere handlingsplanen for null forurensning som en del av den europeiske grønne avtalen (European Green Deal). Prosjektet koordineres av det tyske Research Institute for Sustainability (RIFS) i Potsdam.
Helseskadelige trafikkstøynivåer
Luftforurensning fra transport har generelt gått ned de siste tiårene på grunn av forbedrede drivstoff- og kjøretøyutslippsstandarder. Likevel er transport fortsatt en betydelig kilde til dårlig luftkvalitet i byer. Faktisk er transportsektoren den eneste sektoren der utslippene av ammoniakk og klimagasser har fortsatt å øke de siste tre tiårene. I tillegg er miljøstøy, og da særlig veitrafikkstøy, et stort miljøproblem i Europa. Minst 20 % av den europeiske befolkningen bor i områder der trafikkstøynivået regnes som helseskadelig.
De negative konsekvensene knyttet til transportsektoren er spesielt høye i tettbefolkede byområder. For å løse dette vil Net4Cities-prosjektet utvikle sanntidskart som visualiserer og integrerer luft- og støyforurensningsdata. Kartene baserer seg på data fra mer enn 30 målestasjoner i elleve europeiske byer: Antwerpen, Barcelona, Berlin, Düsseldorf, Heraklion, Limassol, Oslo, Rotterdam, Southampton, Tbilisi og Zürich.

Vil gi både innbyggere og politikere relevant informasjon
Mange av forurensningene som Net4Cities måler, blant dem ultrafint svevestøv, ammoniakk og ozonforløpere, blir ikke tilstrekkelig overvåket i dag. De er derfor et særlig fokus i prosjektet. Net4Cities vil også inkludere resultatene fra tidligere og pågående europeiske og internasjonale analyser. Prosjektet tar sikte på å støtte evidensbasert utvikling av politikk og retningslinjer ved å generere relevante data som også kan brukes til å forbedre utslippsoversiktene.
RIFS-forskerteamet, ledet av Erika von Schneidemesser, vil gi innbyggerne et verktøy de kan bruke til å både øke sin kunnskap om luftforurensning – og støtte dem i å ta avgjørelser som minsker hvor mye forurensning de eksponeres for. Beslutningstakere og andre interessenter vil være involvert i Net4Cities fra begynnelsen. Planen er å bruke samskapende og politiske støtteprosesser på tvers av prosjektet for å sikre at alle målgrupper blir involvert i så stor grad som mulig.