Fant 2247 publikasjoner. Viser side 19 av 225:
Utslipp og spredning av Radon-220 fra Oncoinvent, Nydalen. Underlag for utslippssøknad.
NILU har studert og vurdert utslipp til luft av radon-220 fra Oncoinvent AS i Nydalen i Oslo. Studien danner underlag for utslippssøknad. Årlig omsøkt utslipp er 70 GBq. Det største bidraget til dose/eksponering kommer fra thorondøtrene, ikke fra thoron selv. Lokale spredningsberegninger med CONCX viser at ved sterk østlig vind kan røykfanen slå ned på takterrassen på bygget hvor Oncoinvent AS har sine produksjonslokaler. Beregnet årlig dose/eksponering fra utslipp fra Oncoinvent for en person som oppholder seg 520 timer årlig på terrassen er 0,7 µSv. Beregninger med FLEXPART-wrf for et 38×20 km2 modellområde viser størst aktivitetskonsentrasjon mot nordøst og mot sørvest, det vil si nedstrøms i fremherskende vindretning. Største dose beregnes ved utslippspunktet (1 nSv time-1) og ved takterrassen.
NILU
2022
Monitoring atmospheric composition and deposition in Norway
The Norwegian monitoring programme is set up to meet national and international obligations and needs for measurement data with a long-term commitment. The data are important for compliance monitoring as well as input for effect studies. The monitoring of atmospheric composition and deposition are organised under national programmes mainly funded by the Norwegian Environment Agency in addition to some direct support from the Ministry of Climate and Environment. NILU – Norwegian Institute for Air Research is responsible for the daily operation and reporting of the results from this monitoring. The monitoring aim to fulfil several inter-connected purposes and is divided in four main programmes: transboundary fluxes, contaminants, climate change and the ozone layer. In addition, regularly moss surveys are conducted to assess atmospheric deposition of pollutants such as heavy metals.
NILU
2022
Havforskningsinstituttet
2022
NILU and Hydro Aluminium performed a test campaign for measurements of CF4 and C2F6 for stack emissions at Husnes Aluminium Smelter. Time-integrated samples were taken with evacuated canisters combined with low-flow restrictors for continuous sampling periods as long as 6 weeks. The samples were analyzed at NILU with a Medusa preconcentration method combined with GC-MS SIM. As a main conclusion, time integrated sampling together with Medusa GC-MS methodology is a very precise alternative to the traditional attempts to quantify PFC-emission.
NILU
2022
The EmSite model for high resolution emissions from machinery in construction sites
The report describes the EmSite model developed to estimate exhaust and non-exhaust emissions from non-road mobile machinery (NRMM) used in building and construction. The model is based on a complete national database of the exact location of construction and building activity, machine registries and variables that affect emissions (ground conditions, meteorology, type of ground material). EmSite model allows us to determine, i) the location, area and time of construction projects at fine resolution; ii) energy demand for NRMM; and iii) fuel consumption, air pollutants and GHGs emissions. For exhaust emissions, specific dynamic emission factors for NRMMs were developed. For non-exhaust emissions, an approach based on the Tier 1 (EMEP/EEA Guidebook, 2019) was chosen. EmSite allows for bottom-up estimates for NRMM employed in construction, and the results are comparable with official air pollutant and GHGs emissions.
NILU
2022
Prøvetaking av PM10 i omgivelsene til Brevik bru. 22. sept – 5. okt 2021.
NILU – Norsk institutt for luftforskning har, på oppdrag fra Statens vegvesen – Drift og vedlikehold sør, utført prøvetaking av PM10 i luft i omgivelsene til Brevik bru mellom Brevik og Stathelle. Målingene ble utført med filterprøvetakere ved 2 steder nedvinds for brua i forhold til lokale hovedvindretninger. Prøvene ble tatt hver dag i perioden 22. september – 5. oktober 2021 for å utrede i hvilken grad prosjekt Brevik bru påfører lokalt miljø støvforurensning som kan medføre helseplager. 18 av de 28 prøvene tatt ble analysert med hensyn på metaller. Det ble ikke funnet sammenheng mellom konsentrasjonsforskjell mellom de to målestedene og vindretning mot et av stedene for de målte komponent
NILU
2022
NILU - Norsk Institutt for luftforskning har på oppdrag for Boliden Odda AS, utført sprednings- og avsetningsberegninger i forbindelse med utslipp fra sinkproduksjonsanlegget. Studien beregner luftkonsentrasjon og avsetning av svovel (forsuring) og konsentrasjon av metaller/svevestøv ved dagens sinkproduksjon og ved en planlagt utvidelse. Timesmiddel-, døgnmiddel- og årsmiddel-konsentrasjon av SO2 og PM10 er beregnet til å være innenfor grenseverdier og luftkvalitetskriterier ved dagens og utvidet produksjon. Beregningene viser mulig overskridelse av målsetningsverdien for kadmium ved en utvidelse av produksjonen. Utvidelse i produksjon gir et ytterligere bidrag til overskridelsen av tålegrensen (forsuring) i området rundt Odda. Økningen i avsetning forøvrig er beregnet å være i områder hvor tålegrensen er mer robust. Rapporten er en revisjon av NILU-rapport 3/2019.
NILU
2022
Copernicus Atmosphere Monitoring Service
2021
Impacts of Short-lived Climate Forcers on Arctic Climate, Air Quality, and Human Health
Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP)
2021
The report evaluates current mapping methodology with respect to city- and NUTS3-levels mapping across Europe. It states that the current mapping can be used at the city and the NUTS3 levels, despite a mild smoothing effect at locations of the measurement stations. However, it suggests a post-processing correction based on the mapping residuals.
A potential new approach for the city ranking have been examined, namely the population-weighted concentration based on the mapping results. While the averaged measurement data from the background stations (as used in the current city ranking) provides a superior information for the whole city in general, the population-weighted concentration also well represents the whole city and gives a consistent information for all cities, including those without station measurements.
Next to this, alternative treatments of rural and urban stations has been evaluated. If the urban traffic areas should be better represented in the final maps, an increased map resolution is recommended.
Several possibilities of future development towards the European-wide city level mapping in a fine resolution have been suggested, namely exploitation of a high-resolution model output in the existing methodology, geostatistical downscaling of the existing spatial maps using fine-resolution proxy datasets and exploitation of existing low-cost sensor networks.
ETC/ATNI
2021