Gå til innhold

Reell luftkvalitet i forskningen

Foto: Colourbox

At utslippsmålingene bilprodusentene legger fram ikke stemmer med virkeligheten, overrasker ikke forskerne ved NILU – Norsk institutt for luftforskning. De har visst lenge at utslippene for de fleste biler er høyere under reelle kjøreforhold enn under testing.

– Det er kjent for norske forskere at NOx-utslippene fra personbiler med dieselmotor er høyere under reell kjøring enn hva de er under testforhold, forteller seniorforsker Ingrid Sundvor ved NILUs avdeling for by og industri (INBY).

–Transportøkonomisk institutt har vist dette i flere sammenhenger, når de har gjennomført uavhengige tester av både tunge kjøretøy og personbiler.

– NILU og TØI har samarbeidet ved flere anledninger gjennom mange år, fortsetter Sundvor, – og vi har stadig kommet tilbake til disse avvikene mellom typegodkjenningsresultatene og reelle utslipp. Hittil har vi gått ut fra at typegodkjenningen har vært for «snill» og at produsenter har optimalisert det de kan kun for å klare testen – såkalt «cycle beating» – men nå er det vist at en produsent bevisst har manipulert utslippene i testmiljøet.

Tatt hensyn til i tiltaksrapporten

I arbeidet med den reviderte tiltaksutredningen for luftkvalitet i Oslo og Bærum som ble lagt fram i mai i år, tok NILU-forskerne hensyn til disse forskjellene og oppjusterte utslippsfaktorene for NOx fra alle dieselkjøretøy, basert på TØIs målinger og analyser.

Seniorforsker Britt Ann K. Høiskar forteller at oppjusteringen ble gjort fordi utslipp fra ulike kjøretøy under «vanlige» kjøreforhold ligger rundt 4-20 ganger høyere enn det typegodkjenningene skulle tilsi. Dermed er beregningene gjort i rapporten ikke påvirket av det som nå er kommet fram – de er basert på utslippstall som skal reflektere reelle utslipp.

– Beregningene viser at urovekkende mange mennesker utsettes for NOx-nivåer over grenseverdien for årsmiddel i hovedstadsområdet, sier Høiskar.

Hva synes du om lufta i Oslo?

Forskere bruker utstrakte målinger av luftkvalitet for å bedømme årsak til forskjeller i utslippskilder og konsekvensene av det for vår helse. I Oslo og Bærum er de aller største luftkvalitetsutfordringene knyttet til NO2-nivåene, som i hovedsak skriver seg fra tunge og lette dieselkjøretøy (både person- og varebiler). Men også andre forurensningskomponenter bidrar til den dårlige lufta i hovedstadsområdet, for eksempel svevestøv fra både biltrafikk og vedfyring.

– Vi vet en del om hvordan luftkvaliteten er langs de store veiene, og i enkelte utvalgte områder inne i byen. Men vi vil gjerne vite mer om hvordan lufta er der folk befinner seg til daglig, forteller seniorforsker Núria Castell.

For å få vite det, har NILU nylig lansert både en mobil-app og en spørreundersøkelse som alle de som bor, jobber eller studerer i Oslo kan benytte for å hjelpe forskerne å finne ut mer om Oslo-lufta.

Både appen og spørreundersøkelsen er del av Oslo Citizens’ Observatory-initiativet, som igjen er en del av de europeiske forskningsprosjektene CITI-SENSE og Citi-Sense-MOB. Målet med initiativet er å øke folks bevissthet om og engasjement rundt luftforurensningsspørsmål.

Om du ønsker å teste mobil-appen eller delta i spørreundersøkelsen, gå til http://oslo.citi-sense.eu/

Trafikk i Majorstukrysset
Veitrafikk er hovedkilden til utslipp av NO2 i norske byområder, og å utsettes for høye nivåer kan være farlig for helsa. Astmatikere og allergikere er særlig sårbare, i tillegg til andre med ulike luftveissykdommer. Negative helseeffekter kan forekomme både ved kort- og langtidseksponering.

Les mer:

Utslipp fra nye kjøretøy – holder de hva de lover? Avgassmålinger Euro 6/VI – status 2015: https://www.toi.no/publikasjoner/utslipp-fra-nye-kjoretoy-holder-de-hva-de-lover-avgassmalinger-euro-6-vi-status-2015-article33127-8.html

Tiltaksutredning for luftkvalitet i Oslo og Bærum 2015-2020: https://nilu.no/Default.aspx?tabid=62&ctl=PublicationDetails&mid=764&publicationid=28021

Effekt av strakstiltak på dager med høy luftforurensning og effekt for NO2: https://nilu.no/pub/1282067/