Fant 9890 publikasjoner. Viser side 54 av 396:
Bedre Byluft. Evaluering av prognosemodell for meteorologi og luftkvalitet vinteren 2001/2002. NILU OR
2002
Bedre byluft. Evaluering av prognosemodell for meteorologi og luftkvalitet vinteren 2002/2003. Research report, no. 152
2003
Bedre byluft. Evaluering av prognosemodell for meteorologi og luftkvalitet vinteren 2004/2005. met.no report, no. 14/2005
2005
Bedre byluft. Evaluering av prognosemodell for meteorologi og luftkvalitet vinteren 2005/2006. met.no report, 8/2006
2006
Bedre byluft. Evaluering av prognosemodell for meteorologi og luftkvalitet vinteren 2006/2007. met.no report, 8/2007
2007
Bedre byluft. Prognoser for meteorologi og luftkvalitet i norske byer vinteren 2009-2010. met.no report, 12/2010
2010
Bedre byluft. Prognoser for meteorologi og luftkvalitet i norske byer vinteren 2010-2011. met.no report, 8/2011
2011
Bedre byluft. Prognoser for meteorologi og luftkvalitet i norske byer vinteren 2011-2012. met.no report, 10/2013
2013
Bedre byluft. Prognoser for meteorologi og luftkvalitet i norske byer vinteren 2013-2014. MET report, 17/2014
2014
Bedre byluft. Prognoser for meteorologi og luftkvalitet i norske byer. met.no report, 15/2008
2009
Bedre byluft. Prognoser for meteorologi og luftkvalitet i norske byer. met.no report, 12/2009
2009
Belastning av støv og PAH ved Mongstad. Oktober 2009 - mai 2010. NILU OR
Målingene av nedfallstøv med analyse av elementært og organisk karbon viser at støvfall i måleperioden er lavt i henhold til kvantifiseringsskalaer for støvfall. Analyse av elementært og organisk karbon viser at mist 80 % av karbonmaterialet i støvfallet er av organisk karakter. Belastning av støvfall som skyldes virksomhet ved raffineriet er derfor vurdert som liten sammenlignet med andre kilder.Målingene av PAH viser at middelkonsentrasjonen er 2 til 4 ganger høyere enn nivået på bakgrunnsstasjonen Birkenes. Selv om det helt klart vil være lokale kilder til PAH (f.eks industri, vedfyring og biltrafikk) som medfører at belastningen ved Mongstad er høyere enn bakgrunnsbelastning, så er ikke Mongstadanlegget noen dominerende lokal kilde til PAH i området.
2012
2017
2022
We present an observing simulated system experiment (OSSE) dedicated to evaluate the potential added value from the Sentinel-4 and the Sentinel-5P observations on tropospheric ozone composition. For this purpose, the ozone data of Sentinel-4 (Ultraviolet Visible Near-infrared) and Sentinel-5P (TROPOspheric Monitoring Instrument) on board a geostationary (GEO) and a low-Earth-orbit (LEO) platform, respectively, have been simulated using the DISAMAR inversion package for the summer 2003. To ensure the robustness of the results, the OSSE has been configured with conservative assumptions. We simulate the reality by combining two chemistry transport models (CTMs): the LOng Term Ozone Simulation - EURopean Operational Smog (LOTOS-EUROS) and the Transport Model version 5 (TM5). The assimilation system is based on a different CTM, the MOdele de Chimie Atmospherique a Grande Echelle (MOCAGE), combined with the 3-D variational technique. The background error covariance matrix does not evolve in time and its variance is proportional to the field values. The simulated data are formed of six eigenvectors to minimize the size of the dataset by removing the noise-dominated part of the observations. The results show that the satellite data clearly bring direct added value around 200 hPa for the whole assimilation period and for the whole European domain, while a likely indirect added value is identified but not for the whole period and domain at 500 hPa, and to a lower extent at 700 hPa. In addition, the ozone added value from Sentinel-5P (LEO) appears close to that from Sentinel-4 (GEO) in the free troposphere (200-500 hPa) in our OSSE. The outcome of our study is a result of the OSSE design and the choice within each of the components of the system.
2020
Benzene in eThekwini. Concentrations in air. NILU OR
Rapporten gir eksempler på hvordan kontinuerlige målinger av benzen med midlingstid en time kan tolkes ved bruk av andre målte forurensninger og meteorologi. Resultatene viser at selv på stasjonen som er mest belastet av benzen, bidrar raffineriet når det blåser fra raffineriet mot stasjonen med halve konsentrasjonen. Studien indikerer også at en hovedkilde er fordampning fra tanker og fylling av tanker (både bil og bensinstasjoner). Rapporten bruker målinger fra september 2009 på en stasjon. Studien trenger å utvides i tid og rom.
2010
Benzo(a)pyrene (BaP) annual mapping. Evaluation of its potential regular updating.
The report examines the potential regular production of benzo(a)pyrene (BaP) maps at the European scale in line with the operational production of other air quality maps. Stations measuring BaP are relatively scarce at the European scale, so in order to extend the spatial coverage, so-called pseudo station data have been calculated and used together with the actual BaP measurement data. These pseudo station data are derived from PM2.5 or PM10 measurements in locations with no BaP observations.
ETC/ATNI
2021