Fant 9850 publikasjoner. Viser side 139 av 394:
Foreløpig vurdering av luftforurensningen i Norge, etter EUs nye luftkvalitetsdirektiver. NILU OR
Rapporten gir resultatene av "Foreløpig vurdering, FV" av luftkvaliteten i valgte soner i Norge, ifølge kravene i EU-direktivene. På grunnlag av FV er det gitt to alternative forslag til endelig sone-inndeling for Norge etter luftkvalitetsdirektivene, som skal danne grunnlag for senere årlig rapportering til EU-kommisjonen. Det nødvendige målenettverket er også detaljert.
2000
Det skal gjennomføres en foreløpig vurdering av luftkvaliteten i Norge med referanse i EUs ramme- og Datterdirektiver for luftkvalitet. Hensikten med denne Del A av prosjektet har vært å utarbeide systematikk og metoder for å gjennomføre selve vurderingen. Hvert område eller sone i Norge er klassifisert etter type, utslipp, måledata, spredningsberegninger og annen relevant informasjon. På dette grunnlag er det tillagt en metode for hver sone for bestemmelse/vurdering av luftkvaliteten. Selve vurderingen skal gjennomføres innen 1.7.2000.
1999
Det skal gjennomføres en foreløpig vurdering av luftkvalitet i Norge med referanse til EUs Ramme- og Datterdirektiver for luftkvalitet. Vurderingen skal gjennomføres innen 01.07.2000 på grunnlag av metoder beskrevet i prosjektets Del A om systematikk og metoder. I denne rapporten er det gjennomført en første grov-vurdering kun basert på tilgjengelige måledata. Som påpekt i rapporten fra prosjektets Del A bør det gjennomføres ytterligere målinger i noen utvalgte tettsteder representative for ulike klimasoner vinteren 1999/2000 for å bedre datagrunnlaget for foreløpig vurdering.
1999
For å gjennomføre foreløpig vurdering av luftforurensningen i Norge, etter EUs nye luftkvalitetsdirektiver, var det nødvendig å framskaffe aktuelle data for luftkvalitet i utvalgte mindre byer i tillegg til de 7 største byområdene, som har fast overvåking av luftkvaliteten. Målinger i Lillehammer og Tromsø viste at maksimale konsentrasjoner av PM10 og frekvensen av høye konsentrasjoner var like høye eller høyere enn i de største byene. Dette skyldes antagelig at strøing med sand og grus er en viktig kilde til svevestøv i tillegg til piggdekkslitasje i mindre byer. I de største byene benyttes overveiende salting istedet for strøing på veiene.
2000
2009
2009
2012
2012
2014
2005
2020
Forskere har funnet ut hvor mye CO2 vi faktisk slipper ut når vi drar på ferie
Norges forskningsråd
2021
Forskere har kartlagt hvor i verden landbruk fortrenger biologisk mangfold
Norges forskningsråd
2023
2025