Fant 10010 publikasjoner. Viser side 161 av 401:
2000
2008
2024
Kartlegging av NO2-konsentrasjoner i luft ved E16 Arna – Vågsbotn ble utført av NILU på oppdrag fra Statens vegvesen.
Målingene ble utført med passive prøvetakere ved 10 steder i området Gaupås-Kalsås-Blinde. Prosjektet ble gjennomført
vinteren 2020 (28. januar – 24. mars) i et område som er utsatt for inversjonsforhold i vintermånedene.
Vinteren 2019-2020 viste seg til å bli en mild vinter, inversjonsforhold ble ikke registrert. NO2-konsentrasjonen var høyest den første uken målingene pågikk og ble gradvis lavere i påfølgende uker. De siste 2 ukene var påvirket av mindre trafikk som en følge av pandemitiltak. Middelkonsentrasjonen ved det mest forurensede målestedet over hele måleperioden var 22,9 μg/m3. Sammenligning av resultatene fra måleområdet med observasjoner fra målestasjoner i Bergen viste at NO2-konsentrasjonen rett ved E16 var på samme nivå som ved veinære stasjoner i Bergen.
NILU
2020
2002
2003
Måling av maursyre og eddiksyre i to oppbevaringsbokser ved Munchmuseet i Oslo
Målinger av maursyre (HCOOH), eddiksyre (CH3COOH) og flyktige organiske forbindelser (VOC) ble gjort i to oppbevaringsbokser ved Munchmuseet i Oslo. Noe forhøyede konsentrasjoner av maursyre, eddiksyre og totale flyktige organiske forbindelser (TVOC) ble målt i boksene, men konsentrasjonene er like fullt lave sammenlignet med vurderte risikonivåer for kulturav-materialer.
NILU
2023
Måling av luftkvalitet ved to sterkt trafikkerte veier i Oslo vinteren 1999/2000. NILU OR
For 8. vinter på rad er det gjennomført målinger av NO2 og svevestøv (PM2,5 og PM10) nær sterkt trafikkerte veier i Oslo. Denne vinteren ble det også målt CO ved stasjonen i Kirkeveien. Stasjonene var plassert i Kirkeveien ved Schwachs gate og Store Ringvei ved Tåsen. Det ble målt overskridelser av anbefalte luftkvalitetskriterier ved begge stasjonene for NO2, PM2,5 og PM10. Luftkvaliteten ved de to stasjonene for svevestøv, som har veidekkeslitasje på grunn av piggdekk som en viktig kilde, var dårligere enn ved Helsevernetatens bybakgrunnsstasjon Nordahl Bruns gate i Oslo sentrum. I Kirkeveien økte PM10-nivået til tross for redusert bruk av piggdekk. Dette skyldes i hovedsak tørre og bare veier i store deler av mars, som medførte en rekke dager med høye konsentrasjoner. Ved Tåsen ble luftkvaliteten klart bedre siste vinter. Dette skyldes mindre trafikk etter åpningen av Tåsen-tunnelen.
2000