Fant 9747 publikasjoner. Viser side 34 av 390:
2023
2024
2012
2011
2019
The long-term time trends of atmospheric pollutants at eight Arctic monitoring stations are reported. The work was conducted under the Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP) of the Arctic Council. The monitoring stations were: Alert, Canada; Zeppelin, Svalbard; Stórhöfði, Iceland; Pallas, Finland; Andøya, Norway; Villum Research Station, Greenland; Tiksi and Amderma, Russia. Persistent organic pollutants (POPs) such as α- and γ-hexachlorocyclohexane (HCH), polychlorinated biphenyls (PCBs), α-endosulfan, chlordane, dichlorodiphenyltrichloroethane (DDT) and polybrominated diphenyl ethers (PBDEs) showed declining trends in air at all stations. However, hexachlorobenzene (HCB), one of the initial twelve POPs listed in the Stockholm Convention in 2004, showed either increasing or non-changing trends at the stations. Many POPs demonstrated seasonality but the patterns were not consistent among the chemicals and stations. Some chemicals showed winter minimum and summer maximum concentrations at one station but not another, and vice versa. The ratios of chlordane isomers and DDT species showed that they were aged residues. Time trends of perfluorooctanoic acid (PFOA) and perfluorooctane sulfonic acid (PFOS) were showing decreasing concentrations at Alert, Zeppelin and Andøya. The Chemicals of Emerging Arctic Concern (CEAC) were either showing stable or increasing trends. These include methoxychlor, perfluorohexane sulfonic acid (PFHxS), 6:2 fluorotelomer alcohol, and C9-C11 perfluorocarboxylic acids (PFCAs). We have demonstrated the importance of monitoring CEAC before they are being regulated because model calculations to predict their transport mechanisms and fate cannot be made due to the lack of emission inventories. We should maintain long-term monitoring programmes with consistent data quality in order to evaluate the effectiveness of chemical control efforts taken by countries worldwide.
Elsevier
2021
2021
2021
2013
2016
Time series analysis of Arctic tropospheric ozone as short-lived climate force. Nordiske Arbejdspapirer, 2015:918
2015
2004
2000
Tiltaksutredning for luftkvalitet i Oslo og Bærum 2015-2020. NILU OR
Gjeldende tiltaksutredning for luftkvalitet i Oslo og Bærum fra 2010 er revidert. Årsaken er at grenseverdiene satt i forurensingsforskriften fortsatt brytes i Oslo og Bærum. Denne tiltaksutredningen gir faglige råd om hvilke tiltak som bør iverksettes for at grenseverdiene kan overholdes innen 2020.
2014
Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet. Drammen kommune. Urbanet Analyse Rapport, 90/2017
2017
Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet i Tromsø
The air quality assessment covers mapping of the air quality in Tromsø through traffic, emission and dispersion calculations of PM10, PM2,5 and NO2 for the present situation (2016) and future scenarios (2023) with and without measures on particulate matter. Based on the calculations and in coordination with Tromsø municipality and the workgroup, a plan for improved local air quality and a management plan for periods with high concentration levels is proposed for political processing.
NILU
2019
Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet i Sarpsborg og Fredrikstad
Tiltaksutredningen omfatter en kartlegging av luftkvaliteten i Fredrikstad og Sarpsborg ved trafikkberegninger og utslipps- ogspredningsberegninger for PM10 og NO2 for dagens situasjon (2016) og framtidig situasjon (2022). Forurensningsnivåene er innenfor de juridiske grenseverdiene og det er ikke formelt krav til tiltak utover gjeldende handlingsplan (2017). For å redusere risikoen for overskridelser av grenseverdiene i et «ekstrem år» og generelt forbedre luftkvaliteten, er enkelte nye tiltak effektberegnet sammen med tiltak i Bypakke Nedre Glomma. Basert på resultatene fra beregningene og i samarbeid
med oppdragsgiver og prosjektgruppen, er det foreslått en revidert seks-punkts handlingsplan, med ytterligere tre tiltak for forbedret luftkvalitet utover de juridiske kravene. Tiltaksutredningen med handlingsplan skal behandles politisk.
NILU
2018
Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet i Lørenskog kommune
NILU – Norsk institutt for luftforskning har, i samarbeid med Transportanalyse AS, utarbeidet en tiltaksutredning for bedre luftkvalitet i Lørenskog. Utredningen er gjennomført på oppdrag av Lørenskog kommune. Tiltaksutredningen omfatter en kartlegging av luftkvaliteten i Lørenskog kommune ved trafikkberegninger og utslipps- og spredningsberegninger for PM10, PM2,5 og NO2 for Dagens situasjon 2019 og Referansesituasjonen 2030 med eksisterende og eventuelle nye tiltak. Basert på resultatene fra beregningene og i samarbeid med oppdragsgiver og referansegruppen, er det foreslått en revidert handlings- og beredskapsplan som skal behandles politisk.
NILU
2023
Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet i Levanger. Del 1: Kartlegging.
Tiltaksutredningen for lokal luftkvalitet i Levanger, del 1 Kartlegging, skal gjøre rede for forurensningssituasjonen og mulige tiltak for å redusere nivået av luftforurensning innenfor kravene i forurensningsforskriften. Tiltaksutredningen omfatter en kartlegging med utslipps- og spredningsberegninger for alle relevante kilder til PM10 og PM2,5 i 2017 og 2019. I tillegg er det utført målinger av disse komponentene gjennom hele 2021 ved en målestasjon (Kirkegata) i Levanger sentrum. Basert på resultatene fra kartleggingen, er det foreslått en handlingsplan med fire hovedpunkter som kan bidra til å redusere forurensningsnivåene i Levanger.
NILU
2022
Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet i Bergen. NILU rapport
Tiltaksutredningen, med handlingsplan og tiltak, skal bidra til å redusere luftforurensningen til et nivå som tilfredsstiller kravene i forurensningsforskriften. Tiltaksutredningen omfatter en kartlegging av luftkvaliteten i Bergen for dagens situasjon, forventet framtidig situasjon, samt vurdering av tiltak for å bedre luftkvaliteten. Det er utført trafikk- og luftkvalitetsberegninger (NO2, PM10 og PM2.5) for dagens situasjon (2015) og framtidig situasjon (2021), samt at forventet effekt av en tiltakspakke i 2021 er beregnet. Basert på resultatene fra beregningene og i samarbeid med oppdragsgiver, prosjektgruppen og referansegruppen, er det foreslått et revidert ti-punkts handlingsprogram som skal behandles politisk.
2017