Gå til innhold
  • Send

  • Kategori

  • Sorter etter

  • Antall per side

Fant 2241 publikasjoner. Viser side 74 av 225:

Publikasjon  
År  
Kategori

Towards operational satellite based atmospheric monitoring in Norway SatMoNAir. NILU OR

Stebel, K.; Vik, A.F.; Myhre, C.L.; Fjæraa, A.M.; Svendby, T.; Schneider, P.

SatMoNAir prosjektet [NSC kontrakt nr. JOP.12.12.2] bygger på et tidligere NRS følgemiddelprosjekt kalt 'Roadmap towards EarthCARE and Sentinel 5 precursors', der NILU og met.no utviklet en strategi for å være forberedt på framtidige satellittobservasjoner knyttet til nasjonal klimaovervåkning, værvarsel og forskning. Det har blitt fokusert på tre områder: a.
Aerosol¿ klimaeffekter i Skandinavia og polare strøk, b. Bruk av satellitter i nasjonal overvåkning av ozonlaget, c. Satellittbaserte målinger av luftkvalitet til bruk i EMEP rapportering. Resultater fra dette arbeidet blir beskrevet i denne rapporten. Prosjektet har vært en viktig støtte for NILUs nasjonale overvåkning av klimagasser og aerosoler (Myhre et al., 2012) og atmosfærens ozonlag (Svendby et al., 2012). Resultater har også blitt rapportert til EMEP.

2013

Photo-oxidation of two amines for use in CO2 capture: Experimental studies in the European Photo Reactor EUPHORE. NILU OR

Karl, M.; Dye, C.; Wisthaler, A.; Schmidbauer, N.; Mikoviny, T.; Lanza, M.; D'Anna, B.; Meme, A.; Vázquez-Moreno, M.; Muñoz, A.; Garciá, M.R.; Bórras, E.

Denne artikkelen presenter identifisering og kvantifisering av giftige forbindelser (nitrosaminer og nitraminer) som dannes som følge av den luftkjemiske degradering av to aminer (Amin-1 og Amin-2). Disse aminer blir brukt for karbonfangst. Eksperimenter ble gjenommført under forskjellige NOx blandingsforhold i det solbelyste kammer ved 'European Photochemical Reactor' EUPHORE i Valencia (Spania). Når man tar i betraktning usikkerheten i de to anvendte nitramine målemetoder, er produktutbytte av Amin-1-nitramine for lav-NOx forhold typiske for Mongstad anslått å variere fra 1.4% til 4.1%. Kandidaten for den første generasjonen nitrosamine dannet i foto-oksidasjon av Amin-1 (Amin-1-nitrosamine kandidat) ble identifisert ved analyse av Thermosorb/N prøvene i Amin-1 produktutbytte eksperimenter.

2013

Health and environmental impacts in the Norwegian border area related to local Russian industrial emissions. Knowledge status. NILU OR

Sandanger, T.M.; Anda, E.; Berglen, T.F.; Evenset, A.; Christensen, G.; Heimstad, E.S.

The contaminant situation in the Norwegian-Russian border has caused concern for several decades and considerable amount of data has been gathered during the Pasvik programme (Stebel et al., 2007; Pasvik programme, 2008) for the environmental pollution, but not in this extent for food safety and potential human health risks in this region. Through the compiling of the available literature the authors of this report have identified a number of issues that need further attention.

2013

Review of assessment of existing CAS/DAS, review of technical specification for CAS/DAS. NILU OR

Marsteen, L.; Ødegård, R.; Bøhler, T.

NILU og GIOS utfører prosjektet "Strengthening the air quality assessment system in Poland, based on Norwegian experience". Denne rapporten beskriver NILUs evaluering av dagens datainnsamlingssystemer og GIOS' spesifikasjon av den nye løsningen.

2013

The 5-years assessment of air quality, the Norwegian experience. NILU OR

Guerreiro, C.; Bøhler, T.

NILU og GIOS utfører prosjektet "Strengthening the air quality assessment system in Poland, based on Norwegian experience".
Denne rapporten beskriver norsk erfaring i forbindelse med klassifisering av soner sett i sammenheng med øvre og nedre vurderingsterskler som beskrevet i Artikkel 5 i EU-Direktivet 2008/50/EC og Artikkel 4 i Direktivet 2004/107/ EC. Dette er basert på de seneste vurderinger av luftkvalitet utført i Norge og gir en oversikt over tilgjengelig relevant informasjon og metoder som NILU foreslår brukt for en slik evaluering. En kort beskrivelse av Norges soneinndeling for vurdering av luftkvaliteten og målenettverk er også beskrevet.

2013

Bangladesh Air Pollution Management (BAPMAN). Deliverable D4.1: Training program for health impact assessment and documentation of its implementation and results. NILU OR

Sundseth, K.; Randall, S.; Sivertsen, B.; Rahman, S.

The objective of the training workshop for Work segment 4 in the "Bangladesh Air Pollution Management" BAPMAN project, is to build local (DOE) capacity for developing an air quality management strategy for the future.

The training workshop was held at NILU, being presented by NILU air quality experts.

The purposes of the workshop were to produce information on the health consequences of air pollution in Dhaka that can be used by local expertise at DOE and in supporting Bangladeshi institutions in the assessment of health impacts. The workshop aimed at developing the fundamental expertise by which objectives and strategies for air quality management can be developed into the future.

2013

Monitoring of the atmospheric ozone layer and natural ultraviolet radiation. Annual report 2012. NILU OR

Svendby, T.M.; Edvardsen, K.; Myhre, C.L.; Stebel, K.; Orsolini, Y.; Dahlback, A.

Rapporten presenterer måledata for totalozon og UV-stråling over norske målestasjoner i 2012. For Oslo, Andøya og Ny-Ålesund er trenden i totalozon beregnet for perioden 1979-2012. Ozonverdiene over Norge var tilnærmet normale 2012, bortsett fra vinterverdiene i Oslo som var lavere enn normalt. Den klare reduksjonen av ozonlaget over Norge i perioden 1979-1997 stoppet opp i 1998 og ozonlaget over Norge ser nå ut til å ha stabilisert seg.

2013

Modelling non-exhaust emissions of PM10 in Oslo. Impact of the environmental speed limit using the NORTRIP model. NILU OR

Denby, B.R.; Sundvor, I.

Denne rapporten er utført på oppdrag fra Statens vegvesen for å gi informasjon om ikke-eksosutslipp i Oslo og effekt av endring i miljøfartsgrensa. Rapporten viser beregningsresultat fra spredningsmodellen EPISODE med bruk av den nyutviklete utslippsmodellen NORTRIP for å beregne veistøvutslippet. Endret utslipp er beregnet av modellen med to ulike hastighetsendringer, skiltet hastighet og reel hastighet. I tillegg er effekt av miljøfartsgrensa sammenlignet med andre støvreduserende tiltak, som redusert piggdekkandel og mindre tungtransport, fra beregninger som var utført i tidligere arbeid.

2013

Modelling non-exhaust emissions of PM10 in Oslo. Impact of traffic parameters and road maintenance activities using the NORTRIP model. NILU OR

Denby, B.R.

This report was requested by the Norwegian Public Roads Administration (Statens vegvesen) to provide information concerning non-exhaust traffic emissions in Oslo and the impact of various traffic parameters and road maintenance activities on these emissions. This report provides the results of calculations made with the NORTRIP model, a recently developed emission model for calculating non-exhaust emissions. The sensitivity of the modelled emissions to traffic parameters such as studded tyre share and fraction of heavy duty vehicles is investigated. In addition the impact of salting and cleaning is addressed.

2013

Chemical speciation of fine airborne particles in Abu Dhabi. NILU OR

Hak, C.; Lopez-Aparicio, S.

PM2.5 was sampled at two urban background sites in Abu Dhabi (Khalifa in the city of Abu Dhabi and Bida Zayed) and analysed chemically for further source identification and quantification. Understanding of source contributions to PM2.5 is a prerequisite for the formulation of effective control strategies for PM2.5 emissions.
For both sites, five source factors were identified. Long-range transported aerosol is the largest contributor (~41%) to average PM2.5 mass concentrations at both sites. It gradually forms from SO2, which is possibly emitted into ambient in the Arabian Gulf area, while it is transported to the sites. Mineral dust was found to be the second most important source, contributing ~25% at both sites. It represents an ubiquitous natural contribution of mainly regional origin to particulate matter in Abu Dhabi.
Other source contributions to particle concentrations found at Khalifa identified were: local traffic (15.1%), shipping/industry (10.5%) and sea salt (4.0%). The latter is a natural contribution.
At Bida Zayed, a mixed traffic/industry factor (13.2%) was found, as well as another two factors of natural origin, explaining 11.4% and 8.7%

2013

Publikasjon
År
Kategori