Gå til innhold
  • Send

  • Kategori

  • Sorter etter

  • Antall per side

Fant 2220 publikasjoner. Viser side 81 av 222:

Publikasjon  
År  
Kategori

Miljøgifter i egg fra snøspurv (Plectrophenax nivalis) fra fire bosettinger på Svalbard. Sluttrapport til Svalbards Miljøvernfond.

Kristoffersen, S.; Sagerup, K.; Jenssen, B.M.; Warner, N.; Herzke, D.; Gabrielsen, G.W.

2012

Deposition of major inorganic compounds in Norway 2007-2011. NILU OR

Aas, W.; Hjellbrekke, A.-G.; Hole, L.; Tørseth, K.

Avsetning av svovel og nitrogenforbindelser i Norge i perioden 2007-2011 er beregnet på basis av målinger av luft- og nedbørkjemi samt nedbørmengder. Avsetning av ikke-marine basekationer er også beregnet. Resultatene er sammenlignet med tidligere estimater for 2002-2006.

2012

BAPMAN Mission 6: Continuous air monitoring operations, measurement data training, and data acquisition interface development. NILU OR

Randall, S.; Sivertsen, B.; Dauge, F.; Gjerstad, K.I.; Clemetsen, T.

The Bangladesh Air Pollution Management (BAPMAN) project is an institutional-building project where NILU lends the necessary Air Quality Management (AQM) tools and associated training to the Clean Air and Sustainable Environment (CASE) program at the Department of Environment (DoE). Mission 6 of the BAPMAN project occurred in Dhaka from 13-18 October 2012 where the target of the mission was to continue Task 2 training (CAMS QA/QC), continue Task 1 training (AirQUIS monitoring), and to develop a data retrieval interface for the AirQUIS server (Task 3).

2012

NORTRIP model development and documentation: NOn-exhaust Road TRaffic Induced Particle emission modelling. NILU OR

Denby, B.R.; Sundvor, I.

The NORTRIP model is the result of research efforts carried out by a number of Nordic institutes to improve our understanding and ability to model non-exhaust traffic emissions and has been developed through the Nordic Council of Ministers project NORTRIP (NOn-exhaust Road Traffic Induced Particle emissions). The NORTRIP model is a process based non-exhaust emission model that is intended for application without site specific empirical factors. It takes into account direct wear emissions, the build up of mass on the road surface, the suspension of this mass, as well as the application and suspension of salt and sand. It combines a road dust sub-model with a road moisture sub-model in order to properly describe the retention of dust on the road surface. The model can be applied for assessment purposes and for the management and evaluation of abatement strategies regarding road wear, salting and sanding. The model development and its documentation, along with its application to a large number of Nordic datasets, is described in detail in this report.

2012

NORTRIP emission model user guide. NILU TR

Denby, B.R.

The NORTRIP emission model has been developed at NILU, in conjunction with other Nordic institutes, to model non-exhaust traffic induced emissions. This short summary document explains how to run the NORTRIP model from the MATLAB environment or by using the executable user interface version. It also provides brief information on input files and the model architecture.

2012

Åpning av havområdene vest for delelinjen i Barentshavet Sør for petroleumsvirksomhet. Konsekvenser av regulære utslipp til luft. NILU OR

Solberg, S.; Svendby, T.; Gjerstad, K.I.; Liu, L.; Wathne, B.M.; Skjelkvåle, B.L.; Høgåsen, T.; Aarrestad, P.A.; Gjershaug, J.O.

Norsk institutt for luftforskning (NILU), Norsk institutt for vannforskning (NIVA) og Norsk institutt for naturforskning (NINA) har utredet virkninger på naturmiljøet av utslipp av NOx, SO2 og partikler til luft fra eventuell framtidig petroleumsaktivitet i Barentshavet. Det er beregnet avsetning av nitrogen, svovel og partikler - og det er beregnet dannelse av ozon. Videre er det vurdert hvilke effekter dette har for naturen. Beregningene tilsier at utslippene høyst sannsynlig ikke vil føre til negative effekter på vegetasjon og fauna i de terrestriske influensområdene.

2012

Åpning av havområdene ved Jan Mayen for petroleumsvirksomhet. Konsekvenser av regulære utslipp til luft. NILU OR

Solberg, S.; Svendby, T.; Gjerstad, K.I.; Liu, L.; Wathne, B.M.; Skjelkvåle, B.L.; Høgåsen, T.; Aarrestad, P.A.; Gjershaug, J.O.

Norsk institutt for luftforskning (NILU), Norsk institutt for vannforskning (NIVA) og Norsk institutt for naturforskning (NINA) har utredet virkninger på naturmiljøet av utslipp av NOx, SO2 og partikler til luft fra eventuell framtidig petroleumsaktivitet i havområdet ved Jan Mayen. Det er beregnet avsetning av nitrogen, svovel og partikler - og det er beregnet dannelse av ozon. Videre er det vurdert hvilke effekter dette har for naturen. Beregningene tilsier at utslippene høyst sannsynlig ikke vil føre til negative effekter på vegetasjon og fauna i de terrestriske influensområdene.

2012

Grenseområdene Norge-Russland. Luft- og nedbørkvalitet, april 2011-mars 2012. NILU OR

Berglen, T.F.; Andresen, E.; Arnesen, K.; Nilsson, L.O.; Ofstad, T.; Rode, A.; Tønnesen, D.; Vadset, M.

Smelteverkene på russisk side av den norsk-russiske grense slipper ut store mengder svoveldioksid (SO2) og tungmetaller. Dette gir forhøyede konsentrasjoner også på norsk side. Denne rapporten inngår i kartlegging av miljøbelastningen i grenseområdene og omfatter målinger av luftkvalitet, nedbørkvalitet og meteorologi.

2012

Luftkvalitetsmålinger i nærområdet til Finnfjord AS oktober 2011 - mai 2012. NILU OR

Hak, C.

På oppdrag fra Finnfjord AS har NILU utført målinger av SO2 og NO2 ved 15 steder i Finnfjord-området. Konsentrasjonene som ble målt månedsvis i perioden oktober 2011 - april 2012 i området rundt Finnfjorden ble vurdert i forhold til Klifs anbefalte luftkvalitetskriterier og EU grenseverdier og med hensyn til eksisterende modellresultater. Resultatene ble også sammenlignet med tilsvarende målinger utført i 1996.
Halvårsmiddelkonsentrasjonene av SO2 og NO2 er betydelig lavere enn anbefalte luftkvalitetskriterier og varierte mellom 2,2 µg/m3 og 4,0 µg/m3 for SO2, med høyeste verdier nær smelteverket. For NO2 lå halvårsmiddelet mellom 1,8 µg/m3 og 6,8 µg/m3, med høyeste konsentrasjon i Finnsnes. Noen målepunkter på Senja viste høyere konsentrasjoner av både SO2 og NO2 enn i Finnfjord-området.
Konsentrasjonsfordelingen av SO2 og NO2, som er kartlagt ut fra målingene, viser noe forskjell sammenlignet med modellresultatene, der de høyeste nivåene er forventet å opptre mellom Finnfjord AS og Gisundbrua og i retningen mot Rossfjordvatnet.

2012

Publikasjon
År
Kategori