Fant 9759 publikasjoner. Viser side 273 av 391:
Equinors miljøovervåkingsprogram for Snøhvit. Overvåking av vegetasjon og jord – reanalyser i 2018
Petroleumsanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest ble startet opp i 2007 og slipper ut karbon-dioksid (CO2), nitrogenoksider (NOx), metan (CH4), flyktige organiske forbindelser utenom metan (nmVOC), svoveldioksid (SO2) og hydrogensulfid (H2S) fra energiproduksjon og prosessanlegg. Utslipp av nitrogen og svovelholdige gasser kan generelt påvirke terrestriske økosystemer ved forsuring og gjødsling av jordsmonn og vegetasjon. Petroleumsanlegget på Melkøya tar imot naturgass fra feltene Snøhvit og Albatross i Barentshavet. Her prosesseres og nedkjøles natur-gassen til flytende gass (LNG) for videre distribuering. Utslippene fra LNG-anlegget er beregnet til å ligge under gjeldene kritiske tålegrenseverdier for terrestriske naturtyper, men tålegrense-verdiene i arktisk/alpine naturtyper er imidlertid usikre. For å kunne dokumentere eventuelle ef-fekter av utslipp til luft, ble det i 2006 (før utslipp) etablert et overvåkingsprogram for vegetasjon og jord i influensområdet fra LNG-anlegget på Melkøya. Grunnlagsundersøkelsen ble utført samme år, og det ble utført analyser i 2008, 2013 og 2018 etter samme metodikk som i 2006.
To overvåkingsområder ble opprettet i 2006, ett med estimert relativt høy avsetning av nitrogen, nordøst på Kvaløya ved Forsøl og ett område med relativt lav avsetning sør på Kvaløya ved Stangnes. Områdene er samkjørt med Norsk institutt for luftforskning (NILU) sine overvåkings-stasjoner for luft- og nedbørskvalitet. Innen hvert område utføres det en integrert overvåking av vegetasjonens artssammensetning og kjemisk innhold av planter og jord i to atskilte naturtyper (næringsfattig kreklinghei og litt kalkfattig og svakt intermediær jordvannsmyr).
Vegetasjonen overvåkes i permanent oppmerkede ruter (1m × 1m i arktisk hei og 0,5m × 0,5m på myr). I hver rute registreres mengde av karplanter, moser og lav, samt vegetasjonssjiktenes høyde og dekning. Lys reinlav/fjellreinlav (reinlav) og rusttorvmose analyseres for kjemisk inn-hold, Kjeldahl-nitrogen, tungmetallene bly (Pb), nikkel (Ni) og sink (Zn) og polyaromatiske hydro-karboner (PAH). Jordprøver fra hver av naturtypene analyseres for pH, Kjeldahl-nitrogen, ekstraherbare kationer, utbyttingskapasitet, basemetning, Pb, Ni, Zn og PAH. De kjemiske analysene av planter og jord utføres av Norsk institutt for bioøkonomi og NILU.
Analysene av vegetasjonens artssammensetning viste få endringer i mengdeforhold mellom artene fra 2006 til 2018. De små endringene vi fant skyldes trolig årlige variasjoner. Det ble funnet noen få endringer av arter som normalt responderer positivt på nitrogengjødsling, slik som gress. Lav har gått noe tilbake mest sannsynlig pga. økt beitepress fra rein. Det er således ingen indikasjon på at en eventuell forurensing fra LNG-anlegget på Melkøya har påvirket vegetasjonens artssammensetning og mengdeforholdet mellom arter.
NØKKELORD : Hammerfest, Melkøya, Kvaløya, LNG-anlegg, forurensing, forsuring, gjødsling, nitrogen, arktisk/ alpin vegetasjon, kreklinghei, myr, plantekjemi, jordkjemi, polyaromatiske hydrokarboner,
KEY WORDS : Hammerfest, Melkøya, Kvaløya, LNG plant, pollution, acidification, fertilization, nitrogen, arctic/ alpine vegetation, mire, plant chemistry, soil chemistry, polynuclear aromatic hydrocarbons
Norsk institutt for naturforskning
2018
Equinor Mongstad. Spredningsberegninger av utslipp til luft.
NILU has performed dispersion calculations for emissions of NOx, SOx and particles to air from Mongstad refinery north of Bergen on the west coast of Norway. Hourly mean concentrations have been calculated using the Gaussian model CONCX. All hourly mean values are below Norwegian threshold values. Regional model calculations using the WRF-EMEP model system, show low values of NOx, SOx and particles in the vicinity of the Mongstad refinery. All calculated values are below Norwegian threshold values. Deposition calculations show that 12 % of nitrogen, 17 % of sulphur and 18 % of PM10 from Mongstad are deposited within the innermost model grid (105 x 105 km2). As an additional study, the components lead, mercury, chromium, PCB7, cadmium and arsenic have been assessed. The contribution from Mongstad refinery is small.
NILU
2020
In this study, we use the Whole Atmosphere Community Climate Model, forced by present-day atmospheric composition and coupled to a Slab Ocean Model, to simulate the state of the climate under grand solar minimum forcing scenarios. Idealized experiments prescribe time-invariant solar irradiance reductions that are either uniform (percentage-wise) across the total solar radiation spectrum (TOTC) or spectrally localized in the ultraviolet (UV) band (SCUV). We compare the equilibrium condition of these experiments with the equilibrium condition of a control simulation, forced by perpetual solar maximum conditions. In SCUV, we observe large stratospheric cooling due to ozone reduction. In both the Northern Hemisphere (NH) and the Southern Hemisphere (SH), this is accompanied by a weakening of the polar night jet during the cold season. In TOTC, dynamically induced polar stratospheric cooling is observed in the transition seasons over the NH, without any ozone deficit. The global temperature cooling values, compared with the control climate, are 0.55±0.03 K in TOTC and 0.39±0.03 K in SCUV. The reductions in total meridional heat transport outside of the subtropics are similar in the two experiments, especially in the SH. Despite substantial differences in stratospheric forcing, similarities exist between the two experiments, such as cloudiness; meridional heating transport in the SH; and strong cooling in the NH during wintertime, although this cooling affects two different regions, namely, North America in TOTC and the Euro–Asian continent in SCUV.
MDPI
2023
Equal abundance of summertime natural and wintertime anthropogenic Arctic organic aerosols
Aerosols play an important yet uncertain role in modulating the radiation balance of the sensitive Arctic atmosphere. Organic aerosol is one of the most abundant, yet least understood, fractions of the Arctic aerosol mass. Here we use data from eight observatories that represent the entire Arctic to reveal the annual cycles in anthropogenic and biogenic sources of organic aerosol. We show that during winter, the organic aerosol in the Arctic is dominated by anthropogenic emissions, mainly from Eurasia, which consist of both direct combustion emissions and long-range transported, aged pollution. In summer, the decreasing anthropogenic pollution is replaced by natural emissions. These include marine secondary, biogenic secondary and primary biological emissions, which have the potential to be important to Arctic climate by modifying the cloud condensation nuclei properties and acting as ice-nucleating particles. Their source strength or atmospheric processing is sensitive to nutrient availability, solar radiation, temperature and snow cover. Our results provide a comprehensive understanding of the current pan-Arctic organic aerosol, which can be used to support modelling efforts that aim to quantify the climate impacts of emissions in this sensitive region.
2022
2010
2011
2010
2020
2004
2004
2004
2006
2006
This study examines the environmental impacts of urban growth in Warsaw since 2006 and models the implications of future urban development for traffic pollutant emissions and pollution levels. Our findings demonstrate that, over the past two decades, urban sprawl has resulted in decreases in accessibility to public transport, social services, and natural areas. We analyse CO2 traffic emissions, NO2 concentrations, and population exposure across urban areas in future scenarios of further sprawling or alternative compacting land-use development. Results indicate that a compact future scenario reduces transport CO2 emissions and urban NO2 levels, though increases in population density raise exposure to air pollution. A sprawl future scenario increases CO2 and NOx emissions due to longer commutes and congestion, and NO2 levels increase up to 25% in parts of the city. Several traffic abatement strategies were simulated, and in all simulations a compact city consistently yields the largest reductions in CO2 emissions and NO2 levels, implying that the best abatement strategy for combating negative consequences of sprawl is to reduce sprawling. In both city layouts, network-wide improvements of public transport travel times gave significantly reduced emissions. Combined, our findings highlight the importance of co-beneficial urban planning strategies to balance CO2 emissions reduction, and air pollution exposure in expanding cities.
Elsevier
2025
2017