Fant 9758 publikasjoner. Viser side 61 av 391:
Vurdering av CLEO for norske reindriftsutøvere
Denne rapporten er en evaluering av Local Environmental Observer (LEO) Network ved bruk av erfaringene fra pilottestene utført i perioden 2016-2020 av arktiske akademikere, urfolksinstitusjoner og samisk samfunn i Norge. Rapporten prøver å finne svar på hvordan man kan tilrettelegge for innrapportering av observasjoner på lokale miljøendringer blant norske reindriftsutøvere samt opprettholde en utstrakt bruk. Dette for å skape engasjement, bevisstgjøring, forsterke lokale stemmer og identifisere svar på viktige miljøutfordringer og mulige handlinger, og søke konstruktive og respektfulle måter å dele informasjon og samarbeid mellom ulike kunnskapssystemer.
Rapporten konkluderer med at for å gjøre det mulig for norske reindriftsutøvere å rapportere inn observasjoner av klimaendringer i miljøet, og legge til rette for en utstrakt og kontinuerlig bruk, bør det bygges en egen Sápmi løsning.
NILU
2021
Overvåking av langtransporterte atmosfæriske miljøgifter i luft og nedbør, årsrapport 2020.
Denne rapporten inkluderer miljøovervåkningsdata fra 2020 og tidstrender for programmet Langtransporterte atmosfæriske miljøgifter. Resultatene omfatter 200 organiske miljøgifter (regulerte og ennå ikke regulerte), 11 tungmetaller og et utvalg organiske kjemikalier som potensielt er av bekymring for Arktisk miljø.
NILU
2021
2021
2021
2021
2021
The who, why and where of Norway's CO
We present emissions from Norway’s tourist travel by the available transport modes, i.e., aviation, maritime (ferries and cruises) and land-based transport (road and railways). Our study includes detailed information on both domestic and international tourist travel within, from and to Norway. We have coupled statistics from several large surveys with detailed emission data to allow us to separate the purpose of the travel (holiday or business).
Total transport emissions for tourists in 2018 were estimated to be 8 530 kt, equivalent to 19% of the reported Norwegian national emissions. Of these emissions, international tourists visiting Norway were responsible for 3 273 kt , whereas travel by Norwegians accounted for 4 875 kt , most of which occur outside Norway’s reporting obligations. Aviation and maritime transport were found to be the largest emission sources, responsible for 71% and 21% of total emissions, respectively. The reduction due to the COVID-19 pandemic was approximately 60% in 2020, and was sustained throughout the year.
Our study shows that officially reported emissions, as limited to the countries territory, are not suitable for accurate evaluation of transport emissions related to tourism. A consumer or tourist-based calculation gives a marked redistribution of emission responsibility. Our results indicate that emissions from Norwegian residents travelling abroad are 1 602 kt higher than those from tourists coming to Norway. This is driven by frequent trips to popular tourist destinations such as Spain, Thailand, Turkey and Greece. Globally consumer based calculations would shift the responsibility of emissions by tourists to the large wealthy nations, with the most international tourists. The understanding of emission distributed by population group or market support in addition the developing of marketing strategies to attract low emission tourist markets and create awareness among the nations with higher shares of international tourist.
Elsevier
2021
2021
2021
2021
2021
2021
Beregning av luftkvalitet ved Bjørnheimveien 26
Prem Partners II A/S has commissioned NILU to evaluate the extent of air quality zones for the present situation concerning a possible new residential building in Bjørnheimveien 26. A Gaussian dispersion model for line sources has been applied (Hiway-2). The road E6 is in this area running over a bridge. If the elevation of E6 and the terrain around Bjørnheimveien is considered, the calculations show a significant reduction in the extend of red and yellow air quality zones at ground level. The effect of shielding existing houses from air pollution by the new building is marginal. The calculations show agreement with the current air quality map for the area when the default assumption of flat terrain is applied.
NILU
2021
2021
2021
2021
2021
2021
Dimethyl Sulfide-Induced Increase in Cloud Condensation Nuclei in the Arctic Atmosphere
American Geophysical Union (AGU)
2021
Monitoring of long-range transported air pollutants in Norway. Annual Report 2020.
Denne rapporten omhandler resultater fra overvåkningsprogrammet for langtransportert forurenset luft og nedbør og atmosfæriske tilførsler i 2020. Rapporten presenterer målinger av uorganiske hovedkomponentene i luft og nedbør, partikulært karbonholdig materiale, partikkelmasse og bakkenært ozon. Forurensningsnivået i 2020 var generelt lavt noe som delvis kan forklares med spesielle værforhold de første månedene med hovedsakelig ren, marin luft fra vest. De omfattende restriksjonene på menneskelig aktivitet i forbindelse med pandemien i Europa, har trolig også bidratt til lavere nivåer av luftforurensninger på de norske bakgrunnsstasjonene. I 2020 ble det observert en uvanlig omfattende episode med høye konsentrasjoner av luftforurensing på alle stasjoner.
NILU
2021