Gå til innhold

Nyhetsarkiv

AVOID montert på Airbus

AVOID askedetektor testet på Airbus

Det infrarøde systemet som sporer og varsler om det er vulkanaske i luften, har gjennomgått vellykkede testrunder på Airbus i Toulouse, Frankrike.  – Vi kan nå konstatere at systemet også virker i de store marsjhøydene, hvor de internasjonale ruteflyene opererer, sier dr. Fred Prata fra NILU, hjernen bak detektorsystemet.

Prøvetaking i laboratorie

Jakten på mystiske PFAS

Dorte Herzke ved NILU prøver å løse et mysterium, hvor det mystiske PFAS (Perfluorerte stoffer) kommer fra – en gruppe miljøgifter som er observert i nesten alle organismer og økosystemer i hele verden, inkludert i mennesker.

Prøvetaking i laboratorie

Nanosikkerhet

Fra NILUs årsmagasin 2011: Den økende bruken av nanopartikler innenfor industrielle prosesser og forbrukerprodukter reiser spørsmål om sikkerhet. For å gjøre verden litt tryggere, utvikler NILUs helseeff ektlaboratorium metoder for å fi nne ut mer om de toksiske eff ektene av nanopartikler. Anna Huk er en av de nyankomne forskerne.

Tomas Nikovini og Armin Wisthaler

Ny teknologi avslører ukjente forurensninger

Fra NILUs årsmagasin 2011: Seniorforsker Armin Wisthaler kan med NILUs nye massespektrometer påvise flyktige forurensninger i meget høy hastighet, og stoffer som aldri tidligere er blitt påvist. Det er nå også mulig å analysere organiske forurensninger til atmosfæren fra et fly i fart, å studere ukjente kjemiske reaksjoner i luft innendørs og mye annet.

Rona Thompson

FLEXPART: Modell med viktige bruksområder

Fra NILUs årsmagasin 2011: Overvåkning er avgjørende for alle områder innenfor geofag og miljøforskning. Seniorforsker Rona L. Thompson samler inn atmosfæriske data fra globale overvåkningsnettverk, spesielt fra Arktis og Sørøst- Asia, og bruker dem i modeller for å overvåke utslipp av drivhusgasser – en svært viktig oppgave for å forstå den globale klimautviklingen.

Forurensning over Oslo

Dårlig luft i norske byer – men det finnes tiltak

Fra NILUs årsmagasin 2011: Luftkvaliteten i flere store norske byer er nå så dårlig at den forårsaker betydelige helseproblemer, og i verste fall kan luftkvaliteten bli enda verre i årene som kommer. – Den gode nyheten er at det finnes tiltak som kan skape bedre luftkvalitet, forteller NILUs Leonor Tarrasón.

Nicarnica Aviations askekamera AVOID under testflyvning over Etna

AVOID

NILUs Fred Prata har utviklet et «askekamera», som varsler flyene om askeskyer, slik at flyene skal unngå å måtte stå på bakken ved vulkanutbrudd. Kameraet er nå testet på EasyJets fly.

Zeppelin

Reaktivering av POPer

Fra NILUs årsmagasin 2011: Den gode nyheten: De fleste POPer i arktis har vist synkende trender siden 1990-tallet. Den dårlige nyheten: Effektene av klimaendringer kan svekke denne utviklingen.

Kullkraftverk, Belchatow, Polen

Klimaendringer og persistente organiske miljøgifter : Hvilke tiltak gir best uttelling?

Fra NILUs årsmagasin 2011: Klimaendringer fører til økt spredning av persistente organiske miljøgifter (persistent organic pollutants – POPs), og dermed menneskenes og miljøets sårbarhet for skadelige effekter. Dette gir grunn til bekymring. Samtidig har NILU-forskere oppdaget at tiltak som i utgangspunktet har som mål å redusere utslipp av drivhusgasser, utilsiktet fører til reduserte utslipp av POPer og andre miljøgifter.

Utbrudd ved Grimsvötnvulkanen

Gode askedata berget flytrafikken

Fra NILUs Årsmagasin 2011: Tre dager etter et vulkanutbrudd på Island i mai 2011, advarte Met Office i London om at aske i luftrommet over store deler av Sør-Norge kunne representere en fare for flytrafikken. Men norske eksperter hadde egne modeller og gode satellittdata, og konkluderte med at flytrafikken kunne gå som normalt.

Stasjonen på Zeppelinfjellet, Svalbard

Klimaforskning er viktig – overvåkning likeså

Klimameldingen 2012 slår fast at det fortsatt skal satses på forskning på effekter og tiltak, og på selve klimasystemet. Forskningen er også høyt prioritert i regjeringens nordområdesatsing, hvor kunnskap beskrives som selve navet i hele utviklingen av Nordområdene. Men spørsmålet er, satses det like sterkt på miljøovervåkningen, selve hjørnesteinen i klimaforskningen?

Båt seiler mot isfjell på Grønland

Håp for klimaet

Regjeringen har gjort en grundig jobb med klimameldingen mener NILU. Instituttet vil spesielt fremheve fortsatt satsing på klimaforskning, etablering av et klimafond og den lovte satsingen på kollektiv og sykkelveier som viktige felt for å nå de ambisiøse kuttmålene.

Jakten på solstråler og snøens albedo

Hvordan endres albedo når snøen og isdekket endres? En gruppe norske forskere dro til toppen av Grønlandsisen for å måle endringer i refleksjon fra snøen (albedo). VAUUAV-prosjektet har som mål å fremskaffe data som skal gi viktige innspill til klimaforskningen. En viktig utfordring var å utvikle metodikk for å utføre målinger ved hjelp av et fjernstyrt fly. Dette gjør det mulig å fremskaffe data som dekker store områder i løpet av kort tid

NILU-forsker premiert i Environmental Science & Technology

Knut Breivik ved NILU er premiert av tidsskriftet Environmental Science & Technology for artikkelen: ”Are Reductions in Industrial Organic Contaminants Emissions in Rich Countries Achieved Partly by Export of Toxic Wastes?”

Zeppelin

Overvåkningens arvesølv i fare

For å få plass til nye prioriteringer, vil Klima- og forurensnings­direktoratet, Klif, redusere overvåkningen av bl.a. forsurende stoffer. NILU er bekymret for at nær 40 år lange tidsserier om klimasystemet og klimaeffekter nå går tapt.

Illustrasjonsfoto. Oppdrettsmerder

NILUs analyse ingen sprednings- eller utslippsberegning

Raunes Fiskefarm har i flere brev til miljø­forvalt­ningen lagt fram dokumentasjon på det de mener er omfattende miljø­forurensning fra AF Decom Offshores (AFDO) miljøbase i Vats. NILUs analyser, som er brukt i dokumenta­sjonen, er tatt helt ut av sin sammenheng.

Fra Dhaka, Bangladesh. Mann bærer bør på hodet. Fabrikkpiper med svart røyk i bakgrunnen.

NILU har utvidet samarbeidet i Bangladesh

NILU går nå i gang med sitt andre store prosjekt i Bangladesh. NILU samarbeider tett med myndighetene for å håndtere luftkvalitetsproblemene i noen av verdens mest forurensede byer.

60 eller 70 km/t miljøfartsgrense?

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ber Vegdirektoratet om å erstatte dagens miljøfarts­grenser i Oslo med permanent 70 kilometer fartsgrense. Dette skjer i påvente av en endelig klargjøring av regelverk for miljøfartsgrenser.

NILU er glad for at det nå skjer en avklaring av regelverket rundt miljøfarts­grenser. Biltrafikken er en av de største kildene til lokal luftforurensning og det er avgjørende at myndighetene har nødvendige verktøy tilgjengelig for å iverksette tiltak for å beskytte befolkningen mot helsefarlige utslipp.